Gezonde voeding

Voeding in plaats van vulling

Alles wat je inneemt heeft in positieve of negatieve zin invloed op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Een wellicht bekend voorbeeld is de relatie tussen te veel suikerconsumptie en diabetes type-2, ook wel ouderdomssuikerziekte genoemd, waar overigens steeds meer jonge mensen aan lijden. Praktijkonderzoek heeft uitgewezen dat door simpelweg over te stappen op een koolhydraatarm voedingsmenu met meer verse, onbewerkte producten en door meer te bewegen, twee derde van de patiënten kan genezen en stoppen met medicatie. 

In het algemeen kun je stellen dat gezonde voeding bestaat uit een gevarieerde mix van vooral verse, onbewerkte en onbespoten (biologische) producten, bij voorkeur 'van het seizoen' en liefst lokaal geteeld. Variatie is belangrijk om alle noodzakelijke bouw- en brandstoffen (eiwitten, koolhydraten en vetten), voldoende vocht en vitaminen en mineralen binnen te krijgen. 

Lees meer

Versterk je systeem

Om je vitaal te voelen heb je naast beweging behoefte aan goede voeding. Voldoende variatie, vezels, vocht, onverzadigde vetten en eiwitten zijn een belangrijke basisvoorwaarde voor een gezonde en evenwichtige darmflora. Als die in balans is, krijgen ziekmakende bacteriën minder kans. Ons lichaam beschikt zelf over verschillende verdedigingsmechanismes om ziekteverwekkers, schadelijke stoffen en vrije radicalen die de cellen kapot maken te lijf te gaan. Dat begint al in de mond en de maag, maar het belangrijkste ontgiftende orgaan lijkt toch de lever te zijn. Je helpt je lever door zo min mogelijk schadelijke stoffen (waaronder alcolhol, sigarettenrook, pesticiden, medicatie) naar binnen te krijgen, want wat er niet inkomt hoeft de lever ook niet af te breken. De lever maakt 's nachts glutathion aan, dat de lichaamscellen beschermt. Een goed werkende lever zorgt samen met de juiste bouwstoffen, vitaminen en mineralen voor een vitaal lichaam.

Lees meer

Voeding voor vitale hersenen

Niet alles wat we eten of innemen komt in onze hersenen terecht. Zo'n 20% van onze voeding bereikt de hersenen, die deze bouwstenen en energie hard nodig hebben om goed te kunnen functioneren. De Nederlandse Hersenstichting geeft als richtlijn aan dat diëten met veel vis, fruit, groenten, zaden, noten en bonen, zoals bijvoorbeeld het Mediterrane dieet, van positieve invloed lijken te zijn op het goed functioneren van de hersenen. Een aantal voedingsstoffen is met name goed om de hersenen in optimale conditie te houden, stress te verminderen en zo nodig hersenfuncties te herstellen. Het gaat daarbij om Omega-3 vetzuren en een aantal voor de hersenen belangrijke vitaminen & mineralen. Daarnaast kan  daar waar sprake is van een niet-goed functionerende NMDA-receptor, zoals het geval kan zijn bij een psychose, katatonie of angststoornis, het stofje sarcosine de klachten verminderen of verhelpen.

Lees meer